9346

Inför valet var jag som förälder förtvivlad. Jag insåg att mitt barn som skulle börja 3:an, skulle ställas inför att behöva diskutera och dagligen höra hur andra tänker kring valet och hur de tar ställning till SD. Det värsta var att behöva stå ut med att höra klasskamrater, pedagoger och andra vuxna resonera kring SD, ett rasistiskt parti med nazistiska rötter, och deras vara eller icke vara i regeringen.

Höjden kom när två skolkamrater före valet, vid två olika tillfällen inför mig, sa till sonen;
– Ja, i min familj tycker vi om bruna och kommer inte att rösta på SD.

Den där gulliga kommentaren innebar flera saker i mina öron:
De såg på min son som annorlunda – de ser färg.
Min son påmindes om att han var annorlunda, han ser färg.
För och nackdelar med olikheter diskuterades tydligt hemma hos dessa klasskamrater.
Jag insåg att skolan inte var fredad för min son som går i lågstadiet.

Jag bestämde mig för att göra allt jag kunde för att göra det lättare för sonen att komma tillbaka till skolan efter valet och postade därför ett desperat inlägg och efterlyste tips i FB forumet ”Forum för föräldrar till Afrosvenska barn”, där det också finns en del pedagoger. Det rasade in tips och jag lovade att sammanställa alla de fina tipsen och dela med mig till andra föräldrar som kände som jag gjorde. Såhär efter valet känns det ännu mer relevant, särskilt som flera partier dessutom kan öppna upp för samarbete med SD.


1. Spel/övningar som kan genomföras med barn likaväl som med vuxna, men kanske de är för små på lågstadiet för den typen av övningar? I vilket fall som helst har det arbetats väldigt kreativt med demokratifrågor i Götalandsregionen, kolla tex här på deras portalsida: https://www.grkom.se/upplevelsebaseratlarande

2. Ett annat online spel är ”Speldatabasen” och finns här, med lärarhandledningar, sökbar också med tanke på barnens ålder: http://www.grspeldatabas.se/

3. En anpassad och enklare version av online verktyg av Demokratitorg kan vara något att jobba med även när det gäller yngre elever: https://www.vgregion.se/…/medborgardialog/demokratitorg/

4. Ett annat tips från speldatabasen med ett bra spel med bra övningar kring normer: http://www.grspeldatabas.se/…/toddor_rorandenormer.pdf

5. Och här finns Skolverkets tips på bra stöd för lärare och skolledare i hur kontroversiella frågor ska hanteras på skolan (utarbetat av Europarådet, finns på svenska och andra språk): https://www.skolverket.se/…/vardegru…/kontroversiella-fragor

6. Stockholm Stads skolor har ett uppdrag att förmedla demokratiska värden och mänskliga rättigheter, här är en bra sida från staden som samlar information om att förebygga och bemöta rasism och främlingsfientlighet:
http://pedagog.stockholm.se/…/att-forebygga-och-bemota-rasi…

7. Forum för levande historia har material för klassrummet med övningar och handledning: https://www.levandehistoria.se/klassrummet

8. Reality check är en app framtagen av Teskedsorden tillsammans med bl.a mångkulturellt centrum och Anna Lindhs stiftelse och är en upplevelse baserad spel för 13-19 åringar för att motverka rasism: http://www.teskedsorden.se/realitycheck/

9. Barn och unga ska få möjlighet att utveckla sin digitala kompetens och bli stärkta i sin källkritiska förmåga. Inför valet 2018 sammanställde Statens medieråd för de som arbetar med elever i skolmiljö. Materialet lika bra att använda även efter valet: https//statensmedierad.se/nohate/jagvilljobbaiklassrummet/valet2018.2780.html

10. Här samlar Lärarförbundet sina tips om hur man kan arbeta mot rasism och främlingsfientlighet i skolan: https://www.lararforbundet.se/…/sa-kan-du-arbeta-mot-rasism…

11. DO, Diskriminerings Ombudsmannen samman skolans ansvar och skyldigheter att enligt lag samverka med alla berörda i diskrimineringsfrågor: http://www.do.se/framja-och-at…/forskolan-och-skolans-ansvar

Det 12:e och sista tipset kom kvällen innan detta publicerades:

12. Joanna Rubin Dranger och Moa Matthis har varit engagerade och skapat bl.a. ”Bilders makt” en datas om rasstereotyper. Nu har de även för skolverket skrivit artikeln “Maktkritisk visuell läskunnighet” för Skolverket.
Artikeln som riktar sig till lärare i grundskolan åk 1-6 resp. åk 7-9 och innehåller även några pedagogiska övningar för klassrummet. De finns här:
Åk 1-6: https://larportalen.skolverket.se/…/do…/name/P03WCPLAR093724

Åk. 7-9 https://larportalen.skolverket.se/…/do…/name/P03WCPLAR090933.

Kommentera och dela gärna dina tips och om du skickar till er skola, återkoppla gärna och berätta för oss om hur det gick.


 

Om Forumet där tipsen 1-11 kom:

Aminta är den som idag modererar ”Forum för föräldrar till afrosvenska barn”. Hon beskriver forumet som en plattform som sammanför familjer som på något har sitt ursprung på den afrikanska kontinenten eller till den afrikanska diasporan. Forumet som skapades i kölvattnet kring en tecknad figur 2012 som föreställde svarta barn med inte så särskilt trevliga egenskaper. Det uppstod ett behov för föräldrar till svarta barn att utifrån detta diskutera vithetsnormer och vithetsprivilegiet.

//Maureen för MeR Barnkultur.

Bild av Joanna Rubin Dranger, från http://mkcentrum.se/kunskapsbanken-bilders-makt/